Co si můžu dát do nákladů?

Co si můžu dát do nákladů? Na to se náš ptáte často

Optimalizace daní je pro každého podnikatele klíčovou součástí podnikání. Jako OSVČ si můžete snížit svůj základ daně díky různým daňově uznatelným nákladům, které přímo souvisí s vaší činností. Proto je asi jedna z nejčastějších otázek, které dostávám právě ta kouzelná věta „Co si můžu dát do nákladů?“ Tyto náklady, ať už na materiál, vybavení nebo dokonce vzdělávání, vám tak ve výsledku mohou přinést značné úspory. Co vše do nákladů můžete zahrnout? V dnešním článku se seznámíme se základními pravidly daňově uznatelných nákladů a podíváme se na několik konkrétních nákladů, kterými si můžete snížit základ daně.

Co jsou daňově uznatelné náklady?

Daňově uznatelné náklady vám sníží základ daně a tím i výslednou daň z příjmu. Ne každý náklad, který jako podnikatel máte, je však daňově uznatelný. To, které náklady uznat lze a nelze přesně definuje zákon o daních z příjmu. Obecně náklady musí být:

  1. Prokazatelné: Musíte být schopni doložit, kolik, kdy a komu jste zaplatili. Také je důležité prokázat, že náklad spadá do daného účetního období. Nejčastěji se pro prokazatelnost využívají faktury nebo jiné doklady o zaplacení.
  2. Evidované: Výdaje je třeba mít správně zaznamenané v účetnictví nebo daňové evidenci, aby je bylo možné oficiálně uplatnit jako uznatelné náklady. 
  3. V přímé souvislosti s podnikáním: Náklad musí být spojený s ekonomickou činností podnikatele a vynaložený za účelem dosažení, zajištění nebo udržení příjmů. To prakticky zahrnuje takové výdaje, které přímo souvisí s chodem firmy a její schopností vydělávat peníze.
  4. Přiměřené: Výše nákladů musí odpovídat běžným tržním podmínkám a být přiměřená vzhledem k druhu a rozsahu podnikání.

Jaké výdaje do nákladů zahrnout?

Položky, které jsou relevantní a je výhodné zahrnout do nákladů,  jsou velmi individuální. Záleží na konkrétním podnikateli i na oboru, ve kterém působí. Co se vám vyplatí zahrnout jako daňově uznatelné, se tak může lišit – například u kreativních profesí mohou být relevantní jiné náklady než u řemeslníků. Přesto existují výdaje, které si uplatňuje mnoho podnikatelů napříč obory, a mohou vám pomoci optimalizovat daňový základ. Jaké to jsou? Máme pro vás pět tipů na běžné položky, které si můžete odečíst, pokud odpovídají povaze vaší činnosti a splňují všechny zákonné požadavky.

Provozní náklady

Mezi základní položky, které OSVČ často využívají k daňové optimalizaci, patří provozní náklady. Ty mohou zahrnovat nákup materiálu, kancelářských potřeb, náklady na elektřinu, vodu, nájem prostor nebo dokonce i dopravu.  A co když nakupujete potřebné položky ze zahraničí? Mrkněte na náš článek EORI a clo v podnikání, který vám poradí, jaké povinnosti souvisejí s placením cla, DPH a dalších poplatků se vás budou týkat.

Pokud pro podnikání využíváte i své vlastní vozidlo, můžete uplatnit náklady na pohonné hmoty, opotřebení vozidla (tzv. paušál na dopravu, který může být uplatněn maximálně ve výši 5 000 Kč na jedno silniční motorové vozidlo za každý celý kalendářní měsíc zdaňovacího období) nebo parkovné. Cesty by měly být řádně zdokumentovány, aby bylo jasné, že skutečně sloužily k podnikání. Kromě automobilových nákladů můžete zahrnout i náklady na městskou dopravu, jízdenky na vlak nebo autobus.

Nápoje na pracovišti

Zajištění dostatku pitné vody na pracovišti je zákonnou povinností a také daňově uznatelným nákladem, pokud je poskytnuta zaměstnancům pro zajištění pitného režimu. Daňově uznatelný je v tomto případě například nákup neperlivé vody v lahvích. Dejte si však pozor s ostatními nápoji. Minerálky, čaje, káva nebo jiné nápoje, jako džusy a limonády, už nejsou zahrnuty mezi uznatelné výdaje a jejich nákup nelze daňově odečíst.

Vzdělávání a rozvoj

Daň si můžete snížit také náklady v podobě odborných kurzů, školení, workshopů nebo odbornou literaturou, které rozvíjejí vaše podnikatelské dovednosti. Podmínkou je, že jde o výdaje související s hlavní podnikatelskou činností, takže například účast na semináři o účetnictví je uznatelná pro podnikatele, kteří se živí jako účetní, ale ne pro někoho podnikajícího v oblasti řemesel.

Technika a vybavení

Většina podnikatelů potřebuje pro své podnikání základní technické vybavení, jako je notebook a telefon. Pokud si pořizujete tuto nebo jinou techniku pro svou činnost, můžete její pořizovací cenu zahrnout do daňově uznatelných nákladů. U vybavení s hodnotou přesahující stanovenou hranici 80 000 Kč je nutné jej odepisovat postupně. V tomto případě tedy musíte počítat s tím, že se vám daňový základ bude snižovat postupně několik let podle druhu majetku.

Výdaje na marketing a propagaci

Marketingové a propagační materiály podporují nejen získávání nových zákazníků, ale i dlouhodobé budování dobrého jména na trhu. Tyto výdaje však mohou být pro mnoho OSVČ výraznou investicí do růstu podnikání. Dobrou zprávou proto je, že náklady na reklamu, správu webu, placené kampaně na sociálních sítích, tisk letáků a další marketingové aktivity je možné zahrnout mezi daňově uznatelné výdaje.

Takže co si můžu dát do nákladů?

Při uplatňování daňově uznatelných nákladů musíte dbát na přiměřenost a prokazatelnost. Všechny výdaje by měly být doložené fakturami nebo jinými účetními doklady. S tímto krokem vám značně pomůže účetní, která se o správnou evidenci postará. O tom, jak si správně vybrat účetní firmu, aby veškerá evidence nákladů probíhala bezchybně, jsme napsali článek, který si můžete před výběrem přečíst. Nepodložené výdaje nebo výdaje, které nemají zřejmou souvislost s podnikáním, mohou při kontrole finančního úřadu vést k problémům.

Potřebujete poradit?

Pokud si nejste jisti, jaké výdaje je výhodné uplatnit ve vašem podnikání, nebo zda jsou všechny vaše náklady řádně vedené a uplatněné, neváhejte se na nás obrátit. Pomůžeme vám se všemi detaily a poradíme, jak správně využít daňově uznatelné náklady pro optimalizaci vašeho daňového základu.